همه چیز در مورد کانتینر ها

ترانزیت نوامبر 29, 2016

کانتینر چیست ؟

کانتینراسیون(containerization) تکنیک یا عملیات قرار دادن محموله ها، در کانتینرهای دارای یک شکل و اندازه برای حمل و نقل است که این کانتینرها قابل استفاده مجدد هستند بطور خلاصه حمل کالا با کانتینر و یا قرار دادن در کانتینر تعریف می شود.

محموله ها گاهی ممکن است در شکل و اندازه های غیر متعارف و متفاوتی باشند اما وقتی درون کانتینرها قرار گرفته و حمل می شوند، می توان آنها را بصورت یک واحد منفرد حمل کرد که در نتیجه مزایای بسیاری را برای حمل آسانتر فراهم می کنداین امر شامل کاهش هزینه و زمان نیز می شود

کانتینراسیون همچنین امکان حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی) را هم ممکن می سازد یعنی حمل کل مسیر از مبدا تا مقصد با استفاده از روشهای گوناگون حمل و نقل مانند جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی امکان پذیر است و همچنین می توان از ترکیب این روشها استفاده کرد پیش از کانتینراسیون، کالا باید طی مراحل تکراری کم کم در کامیون بارگیری می شد و سپس به بندر حمل شده و دوباره به همان طریق از وسیله حامل تخلیه شده و به دوباره در کشتی بارگیری می شد این روند یک فرآیند طاقت فرسا بود و زمان زیادی لازم داشت و لازم بود کشتی ها از ۱۰ روز قبل در بندر حضور داشته باشند تا فرآیند تخلیه و بارگیری کامل شود. با عرضه کانتینراسیون، فرستندگان شروع به چیدن کالاهایشان در کانتینرها و تحویل آنها به محوطه چیدمان کانتینرهای بندر برای ارسال کردند. کشتی هایی که به بندر می رسیدند می توانستند بسته به تعداد کانتینرهای حمل شده توسط آنها طی یک الی دو روز اقدام به تخلیه و بارگیری کانتینرها کرده و به سفر خود ادامه دهند.

مابق با موسسه استاندارد بین المللی (ISO که یک سازمان بین المللی است که از نمایندگان سازمان های استاندارد دیگر کشورها جهت اتخاذ استانداردهای یکسان در ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۷ بوجود آمده است) یک کانتینر حمل محموله عبارت است از : “یکی از تجهیزات حمل و نقل که جهت تسهیل حمل کالاها بوسیله یک یا چند روش حمل و نقلی بدون بارگیری واسطه ای بکار می رود.”

کانتینرها دارای انواع و اشکال مختلفی هستند. پیشنهاد و توصیه ایزو کانتینرهایی با طول ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ فوت است اما رایج ترین نوع کانتینرها ۲۰ و ۴۰ فوتی هستند. اما در حال حاضر چند خطوط کشتیرانی آغاز به استفاده از کانتینرهای ۴۵ فوتی کده اند عرض یک کانتینر همیشه هشت فوت( ۴۳/۲ متر) و استاندارد ارتفاع ۶/۸ فوت (۶۲/۲متر) و ۶/۹ فوت (۹۲/۲متر) است.

مردم فکر می کنند که کانتینراسیون یک اختراع جدید است البته این چیز دور از ذهنی نیست سوابقی در مورد استفاده از کانتینر در ترامواهای انگلستان و آمریکا در حدود سال ۱۸۳۰ وجود دارد.

این کانتینرها برای حمل و نقل سنگ معدن، سنگ آهک و ذغال سنگ و… استفاده می شده است این کانتینرها تقریبا مشابه کانتینرهای امروزی بودند فقط آنها قدری کوچکتر و حداکثر ظرفیت آنها پنج الی ۱۰ تن بوه است.

کانتینرهای دریایی که ما امروز می بینیم در نیمه دوم ۱۹۵۰ ظاهر شدند این کانتینرها زاییده افکار شخصی بنام Malcolm MacLean بود که به عنوان پدر کانتینراسیون خوانده می شود مکلین یک راننده کامیون در کارولینای شمالی بود که از سال ۱۹۵۵ با خرید شرکتPan Atlantic Steamship (شرکت کشتیرانی با کشتی های بخاری که آن زمان وجود داشت) به عرصه کشتیرانی وارد شد و آن را متحول ساخت.

مکلین ایده استفاده از کانتینرها برای حمل و نقل کالاها را سالها قبل هنگامی که در کنار کامیونش در اسکله منتظر رسیدن نوبتش بود در حین مشاهده تخلیه کالاها از کامیونها و انتقال به درون کشتی در ذهن خود پروراند. او به این مسئله می اندیشید که اگر بجای تخلیه و بارگیری کامیونها این امکان وجود داشت که خود کامیون را با کمی تغییر و اصلاح تخلیه و بارگیری کرد چقدر این فرآیند راحتتر، سریعتر و به صرفه تر بود.

او بعد از خرید دو شرکت دیگر کشتیرانی شروع به انجام آزمایشاتی در مورد بکارگیری کانتینرها در کشتی های تانکری خود کرد . سرانجام در ۲۶ آوریل ۱۹۵۶ یک تانکر که Ideal X نامیده شد از بندرNewark در نیوجرسی به هوستون سفر کرد این کشتی ۵۸کانتینر در ابعاد ۳۵ فوت را حمل می کرد که محموله آن مایعات بود.

بعد از موفقیت کشتی مذکور، شش کشتی حمل کالا در سال ۵۸-۱۹۵۷ به Trailerships تبدیل شدند. Ideal X از جرثقیل های مستقر در ساحل استفاده می کردند اما این کشتی های تغییر شکل داده شده به جرثقیل هایی مجهز شده بودند که می توانست کانتینرها را از اسکله بلند کرده و به درون “سلولها” که بخش های کوچکتری از انبارهای کشتی بود قرار دهد این کشتی ها توانایی حمل ۲۲۶ کانتینر ۳۵ فوتی را داشتند.

در سال ۱۹۶۰ ، یک کشتی کالابر تغییر شکل داده شده بنام SantaEliana متعلق به خطوط Grace، وقتی که از نیویورک به ونزوئلا سفر کرد اولین کشتی کانتینری در تجارت بین المللی شد. در همان سال مکلین نام شرکت خود را بهSealand Services Inc (این شرکت در حال حاضر جزئی از گروه مرسک است)تغییر داد.

در ساحل غربی آمریکا، Matson Navigation یک بازیگر اصلی در تجارت بین کالیفرنیا-هاوایی اقدام به مطالعه جزئیات کانتینراسیون در سال ۱۹۵۶ کرد و تصمیم گرفت آن را انجام دهد. بنابراین در ۳۱ آگوست ۱۹۵۸ یکی از کشتی های باری کلاس C3 ، ناوگان تجاری هاوایی از سانفرانسیسکو به هاوایی با جعبه های ۲۴ فوتی روی عرشه سفر کرد.

در سال ۱۹۶۰، کشتی Hawaiian Citizen اولین کشتی تمام کانتینری شد در همان زمان بندر نیویورک پیش بینی نیاز بالقوه در تجارت کانتینری را تشخیص داده و اقدام به ایجاد اولین پایانه انحصاری کانتینری در کنار بندر نیویورک کرد و آنرا پایانه دریایی الیزابت نامید. مکلین موفق به تشویق دیگر شرکتهای کشتیرانی جهت ورود به تجارت کانتینری شد. بزودی شرکتهای راه آهن نیز اقدام به ارائه خدمات واگن های مسطح جهت حمل کانتینرها بر روی واگن های بی لبه کردند.

هدف دیگر مکلین اروپا بود . ابتدا او شروع به ایجاد یک شبکه از نمایندگان برای جمع آوری مشتریان نمود او بندر روتردام را شناسایی کرد و اولین بندر کانتینری در سال ۱۹۶۶ را ایجاد کرد. از ابتدای پروژه انتقادات زیادی از او شد و وقتی مکلین یک بخش را در تسهیلات جدید پرده برداری کرد، مهمانان همه او را هو کردند.

در آوریل ۱۹۶۶ اولین سرویس فرا اقیانوسی با حرکت SS Fairland از بندر الیزابت در نیوجرسی آغاز شد. این سفر صنعت کشتیرانی را شوک زده کرد، چرا که کالاها چهار هفته زودتر از موعد همیشگی به مقصد رسید. و این گونه سرانجام دنیای کشتیرانی به سودمندی و اهمیت کانتینراسیون اعتراف کرد.

دیگر خطوط نیز یکی پس از دیگری وارد تجارت شدند American ExportIsbrandsten ،Moore-McCormack و خطوط ایالات متحده همه وارد این عرصه شدند. در ژاپن نیز Matson Navigation شروع به تبلیغ در این زمینه کرد.

untitled-2

تاریخچه “TEU “

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که یک روزنامه نگار مسئول شکل گیری لغت ” Twenty foot Equivalent Unit ” است. ریچارد اف گیبنی(Richard FGibney) کار حرفه ای خود در روزنامه نگاری را از سال ۱۹۶۰ در زمینه کشتیرانی و کشتی سازی با گردآوری جداول و اطلاعاتی از کشتی های سفارش داده شده و تکمیل شده در انگلستان آغاز کرد. در سال ۱۹۶۹ در حالیکه او اقدام به جمع آوری اطلاعات کشتی ها می کرد، با اندازه ها و ابعاد مختلف کانتینرها که توسط خطوط مختلف استفاده می شدند مواجه شد. مسئله قابل توجه در بین آنها کانتینرهای ۲۴ فوتی ماتسون و۳۵ فوتی Sealand بود. بنابراین او نام” Twentyfoot Equivalent Unit ” را بعنوان معیاری برای مقایسه بکار برد. این اصطلاح بعدها رواج یافته و جزئی از تاریخ شد. رایج ترین اندازه کانتینرهای مورد استفاده در تجارت بین المللی ۲۰، ۲۸، ۴۰و ۴۸ فوتی هستند. دیگر اندازه ها ۱۰فوتی( عمدتا توسط اروپا و برای مقاصد نظامی استفاده شده است)، ۲۴، ۴۴، ۴۵، ۴۶، ۵۳ و ۵۶ فوتی و شاید دیگر اندازه ها باشد. جریان دیگری در اروپا در حال شکل گیری است که طی آن یک نوع کانتینر جدید با عرض ۶۱/۲ متر

(۵/۸ فوت) در حال رواج است؛ این کانتینرها تحت استاندارد ۰۲ ایزو طبقه بندی می شوند.

علتی که فرستندگان اروپایی این کانتینرها را با این ابعاد ترجیح می دهند این است که این اندازه اجازه قرار گرفتن دو پالت استاندارد اروپایی در کنار هم را در خود میسر می سازد( کانتینرهای موجود مطابق با پالتهای آمریکای شمالی هستند) .

در سال۲۰۰۰ رکورد تجارت کانتینری ۲۰۰میلیون TEU ثبت شده و تخمین زده شده است که ترافیک با متوسط نرخ پنج درصد در هر سال برای ۱۰ سال آینده رشد خواهد داشت. این روند حتی ممکن است تا سال ۲۰۱۰ دو برابر شود این امر می تواند معلولی از توسعه های گسترده در بسیاری از کشورهای آسیایی باشد، مسئله مهم قابل ذکر در میان آنها چین، کره، ژاپن و مالزی است. تجارت آسیا انتظار می رود سالیانه ۸ الی ۱۰ درصد با توجه به صادرات چین افزایش یابد. همانطور که بیشتر اقتصادهای آمریکای لاتین و آسیا توسعه می یابند، افزایش در تجارت کانتینری اجتناب ناپذیر می شود. پس بعنوان نتیجه بسیاری از خطوط، امروزه اقدام به اجرای برنامه های توسعه ای بزرگ کرده اند ناوگان جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۰۷ میلیون . ۶۰۱ هزار و ۷۳ TEU با حدود ۴ هزار و ۲۷۶ فروند کشتی بوده است که ۵/۹ درصد در تعداد و ۱۴ درصد در ظرفیت بیشتر از سال قبل بوده است و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار TEU دیگر نیز که شامل ۱۵۲۸ کشتی می شود سفارش داده شده است. در بین این کشتی ها ۵۴ کشتی با ظرفیت ۱۳۰۰۰ TEU به بالا وجود دارد و بزرگترین کشتی های سفارش داده شده ، ۸ کشتی ۱۳هزار و ۳۵۰ TEU به سفارش شرکت کاسکو(چین) است که قرار است بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تحویل داده شود. حمل کننده ها بدنبال کشتی های بزرگ و بزرگتر برای استفاده از صرفه جویی اندازه ای اقتصاد (Economic of scale)می گردند. از نسل کشتی هایی که برای حمل ۲۲۶ TEU در سال ۱۹۵۷ استفاده می شدند امروزه کشتی هایی بوجود آمده که می توانند نزدیک به ۱۴ هزار TEU کانتینر را حمل کنند.

شرکتهای ساخت کشتی در حال حاضر در حال طراحی کشتی های ماموتی با ظرفیت ۱۵ هزار و ۱۸ هزار TEU کانتینر هستند. زیاد دور از انتظار نیست که این برنامه ها روزی به نتیجه برسد، بنابراین بنادر جدید مجبورند خود را با این کشتی های جدید هماهنگ سازند. وزن(deadweight) این کشتی ها مالاگا ماکس تقریبا ۲۴۰ هزار تن خواهد بود. و نیاز به آبخوری حدود ۱۸ تا ۲۱ متر دارند.

آیا اینها بزرگترین کشتی های جهان خواهند بود؟ خیر، در حال حاضر حمل کننده های نفت خام فوق عظیم( ULCC) حدود دو برابر این کشتی ها هستند. جنبه دیگری که باید مد نظر قرار گیرد سرعت کشتی هاست. کشتی هایی با ظرفیت حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰TEU می توانند با سرعتی معادل ۳۰الی ۴۰ گره دریایی حرکت کنند. به منظور پهلو دهی به این کشتی های بزرگ، بنادر نیز اقدام به طرح ریزی برنامه هایی برای توسعه نموده اند. بندر سنگاپور در حال حاضر آمادگی خود را برای افزایش آبخور خود به ۲۱ متر اعلام کرده است. با وجود چنین شرایطی، بنادر ناگزیر به رقابت با یکدیگرند.

امروزه رقابتی را بین بنادر هنگ کنگ و سنگاپور برای اینکه جایگاه نخست در عرصه جهانی کسب کنند مشاهده می کنیم. هنگ کنگ در سال ۲۰۰۰ میلادی با ۱/۱۸ میلیون TEU در مقایسه با (۰۱/۱۷ میلیون TEU) سنگاپور فاتح میدان شد. سنگاپور تحت تاثیر بندر Tanjung Pelepas در نزدیکی مالزی قرار گرفت زیرا حجم زیادی از سهم سنگاپور را بخود اختصاص می داد آینده متعلق به بنادری است که بتوانند نیازهای کشتی های سوئز ماکس و مالاگاماکس را برآورده سازند. آنها نه تنها مجبور به افزایش عمق کانالها خواهند بود بلکه باید سطح بهره وری را بالاتر برده، جرثقیل های بزرگتر که بازویی جهت دسترسی بر بیش از ۲۵ کانتینر داشته باشند و دیگر تجهیزات بهبود حمل و نقل را فراهم کرده و در کنار آن سیستم های ارتباطات و اطلاعات مدرن را نیز مهیا سازند.در حال حاضر سطح بهره وری حدود ۷۵ الی ۱۰۰ TEU در هر ساعت است تا بتوانند یک کشتی با ۶ هزار TEU کانتینری را در برنامه روزانه بپذیرند. بنادر پیشرو با افزایش سطح بهره وری خود تا سطح ۲۰۰ TEU در هر ساعت کشتی هایی با ظرفیت ۸ هزار TEU را در کمتر از ۲۴ ساعت رهسپار می سازند.

شرکت های نخست در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل کانتینر( بر طبق آمار سال ۲۰۰۵)

۱- Maersk Sealand incl.Safmarine که به اختصار بنام مرسک شناخته می شود و دفتر مرکزی آن در کپنهاگ دانمارک واقع است اما در بیش از ۱۰۰ کشور نمایندگی دارد. تعداد کشتی های این شرکت ۳۸۷ فروند است.

۲- Mediterranean یا شرکت مدیترانه با ۲۵۷ فروند کشتی

۳- گروه سما سگم با ۱۸۵ فروند کشتی

۴- P & O Nedlloyd با ۱۶۲ فروند کشتی

۵- اور گرین با ۱۵۳ فروند کشتی

%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%86%d8%b1

انواع کانتینر

اگرچه تعداد انواع کانتینرها زیاد است و بر مبنای کاربرد، جنس، و… طبقه بندی می شوند اما تعدادی از این انواع را ذکر می کنیم:

۱-کانتینرهای سرباز(Open Top) که معمولا روی آنها توسط یک پارچه برزنتی پوشانده می شود و برای حمل کالاهایی با ارتفاع بیشتر از استاندارد استفاده می شود.

۲-تانکری(Tanktainer) از یک تانکر که درون یک چارچوب از کانتینرهای استاندارد ثابت شده است ساخته شده است و برای حمل مایعات بکار می رود.

۳-یخچالی

۴-Swap body نوعی از کانتینرهای استاندارد که معمولا بسیار سبک ساخته می شوند بطوریکه امکان چیدن روی هم میسر شود یا بتواند از بالا آنها را بلند کرد. برخلاف بیشتر کانتینرهای فراگیر در کشتیرانی جهانی.

این کانتینرها با موادی کمتر و یا دارای وزن کمتری ساخته می شوند بنابراین باعث صرفه جویی در هزینه های خرید ابتدایی و استفاده کمتر سوخت در طولانی مدت می شوند. Swap body ها اغلب با ابعاد داخلی و خارجی مشابه کانتینرهای استاندارد مورد استفاده در کشتیرانی ساخته می شوند تا بتوان آنها را روی کامیونها، تریلر و واگنهای طراحی شده برای کشتیرانی سوار کرد.

۵-کانتینرهای عایق دار

۶-کانتینرهای حرارتی

۷-کانتینرهای مخصوص حمل گاز فشرده

۸-کانتینرهای دارای تهویه

container_transporte

 

 

کانال حمل بار

ارسال نظر

برای ارسال آگهی باید عضو سایت شوید . اگر هنوز عضو سایت نشده اید هم اکنون عضو سایت شوید.