با حمل بار کانتینری آشنا شوید

حمل بار ژانویه 18, 2018

حمل بار کانتینری با کشتی

حمل بار در صورت های مختلفی همچون دریایی ، زمینی یا هوایی ، عامل مهمی است که هزینه های آن در رقابتی کردن فروش کالا تاثیر مستقیم دارد و کاهش هزینه حمل و سرعت انتقال و حمل کالا، یکی ازهدف های اساسی مدیران اقتصادی هر جامعه می باشد.

حمل و نقل کانتینری به شیوه مدرن و امروزی بیش از ۵۰ سال است که رواج دارد. داستان رواج استفاده از کانتینترهای متحرک بعد از اولین استفاده‌ از آن در ۵۰ سال پیش، به سرعت راه پیشرفت را در پیش گرفت. طولی نکشید که استفاده از کانتینرها برای حمل بار اولویت اصلی تجارت شد.
به طوری‌که در عرض کم‌تر از نیم قرن به جایی رسید که بیش از ۵۰ درصد از حمل بار در جهان، از طریق حمل و نقل دریایی انجام شد، و این رقم مربوط به کشتی‌های مخصوص کانتینرهای باری است.

درست است که بسته‌بندی و حمل‌و‌ نقل مواد، کالا و… از گذشته‌های بسیار دور مرسوم بوده اما زمانی که مالکوم P. ​​مک لین و کیث تانتلینگر جعبه مخزن مدرن را توسعه دادند،‌ تازه این نکته روشن شد که کانتینر حمل‌و‌نقلی که برداشته و جابه‌جا شود می‌تواند بسیار ساده‌تر و سریعتر عمل کند. دوست دارید علتش را بدانید؟ ساده است، چون در این‌صورت بار شما از طریق همین کانتینر مستقیما به وسیله نقلیه منتقل شده و نیازی به بارگیری مجدد محموله نبود. بنابراین از آن‌جا که کانتینرها می‌توانند بین کامیون‌ها، قطارها و کشتی‌ها جابه‌جا شوند، در کل پروسه تدارکات و حمل بار بسیار راحت‌تر و کارآمدتر شد.

مزایای حمل بار کانتینری

مزایای متعددی می‌توان برای حمل بار کانتینری برشمرد که افزایش بهره‌وری یکی از مهمترین آن‌ها است. تصور کنید، یک کشتی کانتینر بزرگ قاره‌پیما که می‌تواند بیش از ۲۰۰،۰۰۰ کانتینر دریایی را در یک سال حمل کرده و حدود ۸۰۰۰ مسافر را در همان سفر جا‌به‌جا کند. رقم شگفت انگیزی است و هم اکنون رقم بالایی از این حمل و نقل کالا را در برمی‌گیرد.
در حالی که همین میزان جابه‌جایی مستلزم استفاده از صدها هواپیما و ناوگان کامیونی است. به همین دلیل است که حمل و نقل کانتینری ایزو متداولترین روش حمل و نقل برای محافظت از محیط زیست تلقی می‌شود. چرا که با توجه به موارد ذکرشده، در این حالت تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر از میزان گاز تولیدی در حمل و نقل ریلی، جاده ای و یا هوایی است. سوخت‌های فسیلی مصرف نمی‌شوند، ترافیک به وجود نمی‌آید. امنیت حمل کالا وجود دارد و در آخر چرخ صنعت تندتر از همیشه می‌چرخد.

در همین راستا می‌توانیم به آماری که آژانس ارزیابی RightShip، منتشر کرده است اشاره کنیم. این آژانس یک “رتبه بندی انتشار گازهای گلخانه ای” که به‌صورت آنلاین و سیستمی کار می‌کند را به‌منظور مقایسه انتشارات CO2 هر کشتی با کشتی‌های مشابه، برای صنعت ارائه کرده است. مسلما استفاده از کشتی‌های دارای امتیاز بالاتر در این سیستم می‌تواند باعث کاهش انتشار CO2 در طول مدت سفر شود. این هم یکی دیگر از مزایای جالب و به صرفه است.

انواع و ابعاد استاندارد کانتینرها

در حمل بار کانتینری انواع مختلفی در اندازه‌های متعدد وجود دارد که هریک کاربرد حخاص خود را دارند. به‌عنوان چند نمونه می‌توان به کانتینر بی‌سقف، کانتینر یخچال‌دار، کانتینر تخت و … اشاره کرد که هریک در ابعاد مختلف استاندارد وجود دارند. برای انتخاب یک کانتینر مناسب علاوه بر توجه به کاربرد مورد نظر، در عین حال زیبایی ظاهری نیز می تواند مورد توجه باشد.

ارسال نظر

برای ارسال آگهی باید عضو سایت شوید . اگر هنوز عضو سایت نشده اید هم اکنون عضو سایت شوید.